Dissenyador: Juan Climent Miró
Components: Jordi Ripoll Sánchez, Luís Ripoll Quadres, Pablo Sancho Miravalles, Enrique Ripoll Aranega, Javier Ripoll Sánchez, Miguel Ángel Olcina Jordá, Juan José Mengual López, Enrique Brotons García, Juan Cristóbal Martínez Vilaplana, Juan José Robles Maya, Jorge Enrique Pastor Bernabeu, Francisco de la Rosa Soto.
“L’esquadra de la Filà obri el pas amb l’Aragonés Perfecte, en record del fester Perfecte Valero, i Templaris d’Albaida, obres les dues de Vicente Pérez Esteban, Coleto. Amb aquesta, el públic es prepara per al moment especial que aporta tota esquadra de negres que, en aquest cas, fa bé de prendre aquest nom, ja que és el color que predomina en el disseny, com també en el rostre dels escuadrers, fet que destaca en major mesura els metalls platejats, i incideix en un espectacular casc i la senyera d’Aragó.
L’esquadra pren com a base una revolta en el Regne d’Aragó a mitjan segle XII, quan van ser executats dotze destacats nobles i el capitost més rebel va ser convertit pel rei en el bat d’una campana, com Sant Joan de la Penya va narrar en la seua crònica.
L’acompanyament musical arriba amb l’estrena de la marxa cristiana Dies Irae, de Vicente Pérez Esteban, aquests dies d’ira que inspiren a l’esquadra i que està interpretada pel Cercle Musical Primitiva d’Albaida. S’uneixen al protagonisme de les campanes, que fa sonar el percussionista Juan Ponsoda. Una d’aquesta va ser fosa a Alcoi l’any 1883, en el taller de Francisco Rodes”
Lloria Sáez, Xesca; “Crònica de les Festes 2016”; Revista de Festes de 2017; Associació de Sant Jordi; Alcoi; 2017; pp.35-36.